14.12.2024, 19:00, Sala Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego
Koncert „Tango Rokoko” z muzyką Piazzolli, Massy czy Ginastery jest hołdem złożnym Argentynie. Bandoneon, dźwiękiem przypominający nieco organy, doskonale odnajduje się w muzyce barokowej – w przepięknych rokokowych wnętrzach Sali Oratorium Marianum zabrzmi także słynny koncert d-moll Alessandra Marcello w aranżacji na gitarę i bandoneon.
A to wszystko w wykonaniu nazywanego następcą Astora Piazzolli, znakomitego banoneonisty Omara Massy w towarzystwie wielokrotnie nagradzanego gitarzysty Jerzego Chwastyka.
Połączenie bandoneonu i gitary było prawdopodobnie najważniejszym instrumentarium w tradycyjnej muzyce tanga. Po rewolucji Astora Piazzolli i powstaniu Tango Nuevo, bandoneon nadal jest najważniejszym instrumentem w tym gatunku, a sam Piazzolla skomponował swój jedyny podwójny koncert na gitarę i bandoneon. Ta kombinacja jest zatem doskonałą reprezentacją gatunku tango nuevo.
- ASTOR PIAZZOLLA «Adiós Nonino», «Ave Maria», «Historia del Tango»; «Libertango»
- ALBERTO GINASTERA Sonata na gitarę, op. 47;
- OMAR MASSA Negro Liso
- ALESSANDRO MARCELLO Koncert d-Moll;
- JOSEPH DE TORRES Y VERGARA «Obra de lleno de séptimo tono»
- OMAR MASSA «Tango Lullaby»
więcej informacji
“Omar Massa lives and breathes Tango”
Daniel Hope (WELT – Germany)
Kompozytor i bandoneonista Omar Massa urodził się w Buenos Aires w 1981 roku, a od 2019 roku mieszka w Berlinie. Uznany na arenie międzynarodowej jako jeden z wiodących artystów w dziedzinie Tango Nuevo i bandoneonu, otrzymał kilka nominacji do „Opus Klassik”, „Preis der deutschen Schallplattenkritik” i „International Classical Music Awards” w Europie, jako kompozytor roku i instrumentalista roku.
Brał udział w projektach z artystami o międzynarodowej renomie, takimi jak Placido Domingo, Jonas Kaufmann, Daniel Hope, Paquito D’Rivera, Guy Braunstein, Alondra de La Parra, Fatma Said, Pablo Ferrandez, Bruno Delepelaire, Alexis Cardenas, Ute Lemper, Sarah McKenzie, Kai Strobel, a także uczestniczył w nagraniach dla ważnych wytwórni, takich jak Deutsche Grammophon i Sony Classical.
W 2023 roku Omar otrzymał nagrodę Bandoneon Prize przyznawaną przez miasto Krefeld w Niemczech (miasto, w którym wynaleziono Bandoneon). Jego trasy koncertowe zostały uznane przez argentyńskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych za mające „znaczenie kulturalne i artystyczne dla Argentyny”.
———
A Master of breathing and vocal line on the guitar’ –
„Mistrz oddechu i linii wokalnej na gitarze” – tak Pizzicato Magazine opisuje grę polskiego muzyka Jerzego Chwastyka.
Należą do nich Concurso Sigall w Chile i Concurso Fernando Sor w Madrycie. Zdobył również drugą nagrodę na Konkursie Andresa Segovii w Linares w 2016 roku oraz został wyróżniony na Certamen Andres Segovia w La Herradura.
Bogaty repertuar Jerzego Chwastyka nie ogranicza się do klasycznej i tradycyjnej literatury gitarowej. Bliskie jego sercu jest raczej rozwijanie innowacyjnych projektów z innymi zaangażowanymi artystami, w których może w pełni wykorzystać możliwości tonalne gitary i przełamać nowe schematy.
Dotyczy to m.in. współpracy ze znanym aktorem Hannsem Zischlerem (album „dichter.liebe”) oraz bandoneonistą Omarem Massą. Obaj artyści koncertowali i dokonali nagrania dla polskiej radiowej „Dwójki”.
Jako solista nie tylko prezentuje się jako wybitny interpretator dzięki wydanej w 2017 roku debiutanckiej płycie „La Joia” z utworami od Schuberta do Rodrigo, ale także prezentuje swój instrument we współczesnym, nowym blasku. Duże uznanie zyskała jego płyta „Iberian Soundscapes” nagrana w 2019 roku, z którą muzycznie zanurza się w 1000-letniej historii muzyki gitarowej. Na płycie „dichter.liebe”, nagranej w 2022 roku z Susanne Szambelan i Hannsem Zischlerem i nominowanej dwukrotnie do prestżowej nagrody OPUS KLASSIK pojawił się także jako aranżer pieśni Roberta Schumanna – pierwszą transkrypcję znanego cyklu krytycy uznali jako „absolutnie monumentalną i poruszającą”. (Radio France)
Jerzy Chwastyk jest laureatem wielu renomowanych konkursów (Concurso Sigall / Chile, Concurso Fernando Sor / Madryt i Concurso Segovia w Linares i La Herradura), a od 2023 roku dyrektorem artystycznym Alma Concerts i festiwalu Sounds of Surrender we Wrocławiu.